Een goede werksfeer met betrokken leerlingen is een voorwaarde om tot leren te komen. Toch is het vandaag de dag een uitdaging om de aandacht van studenten langere tijd vast te houden. Afwisseling is hierbij cruciaal.
Deze praktische training benadrukt het belang van activerende didactiek en samenwerkend leren. Het geeft docenten inzicht in de basisprincipes van deze didactiek en laat docenten kennismaken met diverse werkvormen en structuren. Naar aanleiding hiervan wordt gericht gekeken naar de eigen onderwijspraktijk en gereflecteerd op de inzet van diverse werkvormen en structuren. Vervolgens worden enkele vormen uitgekozen en gekoppeld aan het eigen vak en de eigen studenten middels een lesvoorbereiding. Op deze manier kunnen de docenten de volgende dag de nieuwe kennis en ervaring direct in praktijk brengen.
Onderdelen:
- Theoretisch kader activerende didactiek en samenwerken leren;
- Doornemen kenmerken van effectieve instructie;
- Kennismaken en ervaren van diverse activerende werkvormen;
- Kennismaken met de directie Instructiemodel;
- Opgedane kennis en ervaring koppelen aan concrete lesvoorbereiding met nieuwe werkvormen.
Doel en resultaat:
In deze training krijgt de leerkracht antwoord op de vraag : ‘Hoe houd ik mijn leerlingen gemotiveerd en uitgedaagd?’ Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek wordt uitgelegd hoe verschillende (didactische) werkvormen het best kunnen worden ingezet in de klas. Deze nieuwe werkvormen en bijbehorende tips, en adviezen maken het mogelijk de concentratie en sfeer in de klas te verhogen.
Na afloop van de training is de docent bekend met:
- De theorie omtrent de activerende didactiek en samenwerkend leren;
- Het gericht gebruik maken van activerende werkvormen en samenwerkend leren;
- Het ontwerpen van een efficiënte les volgens het directe instructiemodel.
Activerende didactiek en samenwerkend leren
Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg
Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen. Of kijk op zij-instroom onderwijs voor extra informatie.