Als coach en trainer in het PO en VO krijgen wij steeds vaker de vraag hoe rust en structuur in de klas kan worden gerealiseerd. Het antwoord op deze vraag: Hanteer duidelijke regels.

Wat zijn goede klassenregels?

  • De regel geeft aan welk gedrag gewenst is.
  • De regel is in overeenstemming met de visie van de school.
  • De regel kan worden nageleefd.
  • De regel is positief geformuleerd.
  • De regel is geformuleerd in simpele woorden.

Uitgangspunten klassenregels

Welke regels jij kiest is afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen en jouw persoonlijke stijl.

Daarnaast spelen jouw professionele waarden ook een belangrijke rol. Stel jezelf daarom de vraag: Hoe wil je dat jouw leerlingen leren en met elkaar omgaan? Op basis van deze waarden kom je tot het gewenste gedrag.

Draagvlak creëren

Om ervoor te zorgen dat de regels gezamenlijk geaccepteerd worden is het wenselijk de leerlingen te betrekken bij het opstellen van de regels. Vraag aan de leerlingen wat zij nodig hebben om prettig met elkaar te kunnen werken. Bespreek welke regels jij hiervoor in gedachten hebt en waarom. Wanneer dit voor leerlingen duidelijk is, bevordert het de naleving.

Naleven van regels

Als de regels eenmaal zijn benoemd is het belangrijk om hierover te blijven communiceren. Een poster met de klassenregels erop kan hierbij als geheugensteun dienen. Herhaal de regels en zorg dat deze consequent worden nageleefd. Complimenteer gewenst gedrag klassikaal en corrigeer overtredingen één op één.

Wil je meer weten over het invoeren van goede klassenregels in jouw klas? Mail dan naar leonie@docenttalent.nl.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *