Veel onderwijsprofessionals ervaren werkdruk. Uit vele onderzoeken blijkt ook dat het beroep ‘leerkracht’ één van de meest stressvolle beroepen is.  Over de werkdruk en piekbelasting in het onderwijs wordt dan ook veel geschreven. De belangrijkste vraag die veel leerkrachten zichzelf stellen: ‘Wat kan ik doen om de ervaren werkdruk/stress te verminderen?’

Als mensen het over werkdruk hebben is het belangrijk een onderscheid te maken in ‘het druk hebben’ of ‘het ervaren van stress’. Het druk hebben is niet hetzelfde als stress hebben. Wanneer je het druk hebt, kun je nog steeds leren en ontwikkelen en vanuit passie je vak uitvoeren. Dat is bij het ervaren van stress anders. Uit breinonderzoek blijkt: stress en leren gaan onmogelijk samen. Maar wat is dan precies stress? Wanneer wordt dit ervaren? Wat gebeurt er dan met iemand en hoe beïnvloedt dit zijn interactie met de omgeving?

Om stress te kunnen verminderen is het belangrijk dat een leerkracht zich meer bewust wordt van zijn eigen interne dynamiek. Wat gebeurt er tijdens het werk als leerkracht wanneer het drukker of moeilijker wordt? Wat voelt, denkt én besluit hij dan?

Wanneer een leerkracht met afstand leert kijken naar zijn eigen gedrag en dat van zijn team kunnen er stappen worden gemaakt om een ervaren gevoel van werkdruk te verminderen. In de training staat deze zelfkennis en het handelen van hieruit centraal. Dit wordt gedaan aan de hand van voorbeelden uit de (eigen) onderwijspraktijk.

Onderdelen:

  • Wat is stress?
  • De interne dynamiek: herkennen van stress.
  • Voorkomen en verminderen van gevoelens van stress.

Doel en resultaat:

In deze training ontvangt de leerkracht handvatten om ervaren werkdruk/stress te verminderen.

Na afloop van de training kan de leerkracht:

  • Onderscheid maken tussen ‘het druk hebben’ en ‘stress hebben’.
  • Zelfinzicht (wat voel, denk én besluit ik?) inzetten om stress te herkennen en te verminderen.
  • Concluderen wat hij kan doen om te blijven werken vanuit passie in plaats van stress en aangeven wat hij kan doen als wel stress wordt ervaren.
  • Een professioneel werk- en leerklimaat relateren aan het voorkomen en verminderen van gevoelens van stress.
  • Als individu bijdragen aan een professionele teamcultuur, waarin gezamenlijk doelgericht gewerkt wordt. Dit betekent dat ieder regie en verantwoordelijkheid neemt voor dat wat hij doet. Het betekent ook dat je met elkaar bepaalt wat je niet doet.

Aanvullende informatie:

De training is tevens te volgen voor het gehele schoolteam. Hierbij wordt onder andere aandacht besteed aan:

  • De achtergronden van de professionele cultuur.
  • Kijken naar teamcultuur: hoe doen wij het met elkaar?
  • Bewustwording op teamniveau over mentale modellen en interacties in het team (ook: de dramadriehoek).
  • Communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken die bijdragen aan een positief ondersteunend team.

Gerelateerde artikelen: 

Download hier: Schoolontwikkeling een persoonlijke zaak.


Werken vanuit passie, de werkdruk voorbij

Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg

Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen.


    Naam *

    E-mail *

    Telefoonnummer *

    Onderwerp

    Eventuele vraag/opmerking