Leren gaat niet altijd bij iedereen vanzelf. Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig bij het leren of er kan sprake zijn van een leerstoornis. Hoewel in het basisonderwijs steeds meer aandacht is voor lees-, spelling- en rekenproblemen, weten leerkrachten vaak niet goed wat te doen wanneer deze problemen zo ernstig zijn dat er wellicht sprake is van dyslexie of dyscalculie.
Het is belangrijk om deze leerstoornissen snel te signaleren, te diagnosticeren en te behandelen, omdat ze aanleiding kunnen geven tot een leerachterstand of andere problemen. In deze training krijgt de leerkracht hiertoe meer inzicht en handvatten.
De training is interactief. Er wordt veel informatie geven en de leerkracht ontvangt duidelijke voorbeelden. Daarnaast wordt er veel geoefend, zodat leraren ervaren hoe het voor kinderen is om dyslexie/dyscalculie te hebben.
Onderdelen:
- Verschillende (werk)definities van dyslexie/dyscalculie.
- Dyslexie en dyscalculie in de praktijk.
- Wanneer is diagnostisch onderzoek bij een bepaalde leerling wel/niet geïndiceerd.
- Algemene adviezen voor de leerkracht.
Doel en resultaat:
Deze training geeft leerkrachten meer inzicht in leerproblemen en met name de bekende leerstoornissen dyslexie en dyscalculie. Na de training zijn leerkrachten beter in staat om eventuele leerstoornissen te signaleren en hebben zij handvatten hoe deze kinderen beter te begeleiden.
Na afloop van de training kan de leerkracht:
- Eventuele leerstoornissen (beter) signaleren en begeleiden.
- De informatie koppelen aan een meegebrachte casus van een eigen leerling.
Van lastig naar leuk leren
Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg
Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen.