Het lesgeven aan leerlingen met gedragsproblemen is voor een leerkracht een hele uitdaging. Probleemgedrag roept bij leerkrachten een sterk gevoel van handelingsverlegenheid en machteloosheid op. Help…… Wat werkt?
Goed onderwijs voor kinderen met probleemgedrag kun je realiseren door in te spelen op de specifieke onderwijsbehoefte van deze leerlingen. Gedragsproblemen zien als een hulpvraag van het kind is hierbij essentieel.
Deze training geeft leerkrachten inzicht in het ontstaan, voortbestaan en de complexiteit van probleemgedrag. Daarnaast wordt stilgestaan bij de interactiepatronen die ontstaan en ontvangt de leerkracht handelingsadviezen over hoe op een constructieve manier te communiceren, zodat een goede relatie tussen leerkracht en leerling tot stand kan komen.
Onderdelen:
- Het ontstaan van gedragsproblemen.
- Elf factoren die van invloed zijn bij gedragsproblemen (Marzano).
- Interactiepatronen tussen leerling en leerkracht.
- Klassenmanagement: instructie.
- Werkhouding.
Doel en resultaat:
Na het volgen van deze training heeft de leerkracht zicht op het ontstaan en voortbestaan van gedragsproblemen binnen de school en klas. De leerkracht breidt zijn handelingsrepertoire uit om probleemgedrag om te buigen naar gewenst gedrag.
Na afloop van de training kan de leerkracht:
- Verklaren hoe hij naar probleemgedrag kijkt.
- Kenmerken van probleemgedrag herkennen.
- Concretiseren van probleemgedrag.
- Interactiepatronen herkennen en ombuigen.
- Constructieve communicatie opbouwen.
- Doelen formuleren als het gaat om het omgaan met probleemgedrag in de eigen praktijk.
- De klassenorganisatie (didactisch en pedagogisch) afstemmen op het probleemgedrag.
Aan de slag met ongewenst gedrag!
Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg
De training is uit te breiden naar een volledige studiedag.
Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen.