Een goede organisatie van de groep is van enorm belang. Bij goed klassenmanagement gaat het erom dat je als leerkracht zorgt dat alles in de klas zo georganiseerd is, dat de leerlingen optimaal onderwijs krijgen. Jacob Kounin bewees zelfs dat leerkrachten die hun klas goed georganiseerd hebben ook betere leerresultaten bij de kinderen bewerkstelligen.

De manier waarop het klassenmanagement verloopt, heeft te maken met planning, regels en afspraken, structuur en organisatie. In deze training krijgt de leerkracht handvatten aangereikt om een goed georganiseerd schooljaar te beleven. Deze bestaat uit een afwisseling van werkvormen en is interactief met beeldmateriaal, presentaties, opdrachten en praktijkvoorbeelden.

Onderdelen:

  • Het belang van afspraken in de klas.
  • Routines in de klas.
  • De inrichting van het lokaal.
  • Werken volgens een vast instructiemodel.
  • Activerende werkvormen.
  • Bijhouden van administratie.
  • Rooster en planning.
  • Sfeer in de groep.

Doel en resultaat:

Na het volgen van deze training kan de leerkracht een goed leer- en werkklimaat in de klas realiseren. Door gebruik te maken van effectieve leertijd, structuur in het programma en lessen en aandacht voor de behoeften van de leerlingen.

Na afloop van de training kan de leerkracht:

  • Een goede klassenorganisatie hanteren.
  • Zijn lokaal efficiënt inrichten.
  • Voorwaarden scheppen voor een positieve en veilige sfeer in de klas.
  • Administratie goed organiseren.
  • Structuur aanbrengen in zijn lessen.
  • Juiste klassenregels opstellen.
  • Verschillende werkvormen en energizers toepassen in zijn onderwijspraktijk.

Competent in klassenmanagement

Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg

De training is uit te breiden naar een volledige studiedag.

Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen.


    Naam *

    E-mail *

    Telefoonnummer *

    Onderwerp

    Eventuele vraag/opmerking