Leerkrachten hebben een baan waarin ze volop multitasken. Het samenwerken met de leerlingen, collega’s en ouders vraagt daarin veel tijd. Wat als daarin een piek ontstaat: alles komt te gelijk en de leerkracht ervaart werkdruk?

De belangrijkste stap is grenzen stellen. Vooral als de ander vanuit een bepaald belang of sterke emotie aandringt, is het lastig voor de leerkracht om nee te zeggen. Maar hoe kan de leerkracht toch grenzen stellen, zonder het belang van die ander uit het oog te verliezen?

In deze training krijgt de leerkracht inzicht in wat verschillende situaties bij hem oproepen en hoe daar mee om te gaan. Hoe geeft de leerkracht aan een collega aan dat die extra taak nu niet past, maar over twee weken wel? Hoe geeft de leerkracht aan een aanvallende ouder aan wat die reactie oproept en hoe kunnen zij vervolgens tot een oplossing komen? Door op een passende manier grenzen te stellen, voelt de ander zich erkend, weet de ander waar hij op kan rekenen, bewaakt de leerkracht zijn eigen grenzen en levert dit minder werkdruk op.

Naast het theoretisch kader wordt er geoefend met het stellen van grenzen. Dit gebeurt met zowel korte als lange improvisatie-werkvormen waarbij alle deelnemers worden betrokken. De leerkracht brengt ook eigen casuïstiek in tijdens deze training. Hierdoor is de training  zowel actief als gepersonaliseerd.

Onderdelen:

  • (H)erkennen van situaties
  • Grenzen stellen.
  • Omgaan met emoties.
  • Verbale en non-verbale communicatie.
  • Succesvolle gespreksvaardigheden.

Doel en resultaat:

Deze training stelt leerkrachten in staat hun grenzen op een passende manier aan te geven. Door het volgen van deze training (h)erkent de leerkracht situaties en weet beter op welke manier daarin grenzen te stellen, zonder daarbij het belang van de ander uit het oog te verliezen.

Na afloop van de training kan de leerkracht:

  • Situaties beter (h)erkennen
  • Het belang van de ander in het oog houden en daar erkenning voor geven.
  • Omgaan met heftige emotionele reacties van de ander
  • Verschillende technieken inzetten om de eigen grenzen op een passende manier aan te geven

 

Grenzen Stellen

Prijs: € 575
Duur: 1 1/2 – 2 uur
Doelgroep: leerkrachten (speciaal) basisonderwijs
Locatie: In overleg

Vul onderstaande gegevens in om vrijblijvend een offerte op te vragen of een vraag te stellen.


    Naam *

    E-mail *

    Telefoonnummer *

    Onderwerp

    Eventuele vraag/opmerking